Happy Challenge: Wat zijn jouw waarden?

Een mailbericht met de woorden Happy Challenge trok mijn aandacht.

Ik klikte op de link en kwam uiteindelijk op een besloten Facebookpagina, waar de 1e opdracht omschreven werd.

De Happy Challenge duurt 10 weken.

De opdracht voor de 1e week luidde: Wat zijn jouw waarden?

Happy Challenge

Alleen de vraag al "Wat zijn jouw waarden?" zette mijn gedachten-radartjes gelijk aan het denken, wat voor mij belangrijke waarden in mijn leven zijn.

Er zijn vele waarden in mijn leven, die voor mij belangrijk zijn om te leven. Door deze opdracht maak ik bewuste keuzes in de woorden, die op de website staan van Lisanne, Kelly en Marieke. Ik ga een zin vermijden, die in mijn gedachten voorbij schoot:

"Je moet een keuze maken uit de volgende woorden, die volgens jou de waarden van jouw leven zijn".

Dankzij mijn vrouw ben ik er in de afgelopen 7 jaar, dat wij nu samen zijn, er achter gekomen, dat er veel waarden in het leven zijn, die voor mij belangrijk waren, zijn en zullen blijven. Ik kan ze wel allemaal gaan opnoemen, maar dan ben ik nog tot 2070 ben als ik 100 jaar oud ben.


Dus ga ik de 3 belangrijkste waarden in mijn leven noemen:

Gevoeligheid

Bij mij kun je gevoeligheid op twee manieren merken.

De ene manier van gevoeligheid merk je bij mijn autisme. Je ziet mijn autisme niet aan de buitenzijde. Sinds 4 jaar weet ik dat ik een vorm van autisme heb. In 2010 vielen heel veel puzzelstukken ineens op hun plek, omdat de kenmerken van mijn autisme toen pas door gesprekken boven water kwamen. Mijn gedragingen uit de 40 jaar ervoor kon ik toen pas goed verklaren. Bovendien was de diagnose in 2010 maar oppervlakkig vastgesteld en heb ik de definitieve diagnose in 2013 laten bevestigen door een professor in Nijmegen, die op het gebied van autisme een wereldwijde expert is.


Door mijn autisme ben ik gevoelig voor omgevingsgeluiden en dingen die in mijn omgeving plaatsvinden. Ik kan daardoor op een verkeerde manier reageren. Als ik verkeerd gereageerd heb, dan ga ik altijd naar de persoon toe, waarop ik verkeerd gereageerd heb en leg uit waarom ik verkeerd reageerde. Waar ik in ieder geval dit jaar weer de draad voor oppak, zijn de opdrachten uit de cursus "Mindfullness voor volwassenen met autisme", die ik in 2012 volgde. Ik weet zeker, dat ik door de opdrachten mijn gevoeligheid weer beter onder controle zal gaan krijgen.


De andere manier van mijn gevoeligheid merk je als ik iets hoor, zie of lees, die op dat moment als een mokerslag binnenkomt en dan hou ik het niet droog.

Er zijn dit jaar al twee filmpjes op YouTube verschenen, waar die mokerslag heel hard binnen kwam en ik het niet droog hield:

1) Inseparable met in de hoofdrol Benedict Cumberbatch (de acteur, die in de laatste Sherlock Holmes-serie van dit jaar de rol van Sherlock Holmes speelt)



2) Dream:


De tweede belangrijke waarde in mijn leven is:

Groei

Sinds 7 jaar weet ik dat ik dingen kan bereiken, waar ik tot 7 jaar geleden zelfs niet in geloofde dat het kon. Mijn vrouw zei 7 jaar geleden al tegen mij, dat ik veel meer kon, dan alleen maar het administratieve werk, dat ik op dat moment deed. Het heeft door economische crisis even geduurd, maar ik heb sinds een half jaar een baan, waarvan ik denk, dat dit een baan is, waarin ik door ervaring zal gaan groeien. Ook in mijn persoonlijke leven zelf ben ik sinds 7 jaar geestelijk aan het groeien en geestelijk sterker aan het worden.



De bovenstaande video "Dream" bevestigt dit overduidelijk. "Someone's opinion does have not to be my reality" is een zin uit dit ruim 6 minuten durend filmpje, die bij mij heel hard binnen kwam, omdat in de 11 jaren voor 2007 het niet eens in mij opkwam om tegengas te durven geven en "nee" te durven zeggen tegen bijvoorbeeld het bezoeken van de jaarlijkse familiedag met het verplichte sjoelen en dat je weer al je neven, nichten, ooms en tantes 1 x per jaar verplicht ziet.

Sinds 7 jaar geef ik tegengas en durf veel meer "nee" te zeggen.

Het wordt al 7 jaar door mijn familie niet in dank afgenomen, maar daar heb ik mee leren leven. Ze hebben mij en mijn gezin te accepteren zoals het is. Mijn twee zussen en zwager hebben dat in de afgelopen 7 jaar gezien en geaccepteerd. De rest van mijn familie wil mijn gezin niet accepteren zoals ze is.

De derde belangrijke waarde in mijn leven is:

Innerlijke rust

Sinds 7 jaar heb ik meer innerlijke rust gekregen.

Mijn leven bestond tot 2007 hoofdzakelijk uit werken en in de weekeinden was ik altijd weg voor het roeien, zowel passief als actief. Ik heb van 1997 tot 2007 de roeisport actief en passief beoefend door zelf te roeien en het volgen van de roeisport. Ik heb bijna alle kampioenschappen meegemaakt: het clubkampioenschap van de plaatselijke roeivereniging in Utrecht tot aan de Olympische Spelen in Sydney en Athene en het WK roeien in Luzern, Sevilla, Milaan, Gifu (Japan) en Eton (Engeland).



In 2007 leerde ik mijn vrouw kennen en sindsdien is mijn leven in een rustiger vaarwater terecht gekomen. De innerlijke rust is aanzienlijk verbeterd, omdat mijn vrouw mij heeft leren inzien, dat je met meer innerlijke rust veel meer in je leven kan bereiken dan wanneer je in je leven je dagelijks alles met veel haast uitvoert.

Tot op de dag van vandaag ben ik mijn vrouw daar zeer dankbaar voor.

Reacties

Wauw. Je hebt me eigenlijk sprakeloos achtergelaten. Toch wilde ik reageren, want het heeft me echt geraakt. Prachtig verwoord. Liefs, Stella.
Luana zei…
Mooi verwoord!
Gevoeligheid, die heb ik nog niet eerder gezien in de top drie. Ik doe ook mee: http://sylviakuijsten.com/2014/01/17/happy-challenge-wat-zijn-jouw-waarden/ :)
Wat mooi geschreven!
Amanda Steegs zei…
Wauw, super mooi geschreven. Ben verder eigenlijk ook sprakeloos :$
Janine Bos zei…
Wauw, heel mooi en open geschreven!
Annelies zei…
Heel erg mooi en gevoelig geschreven. Ook hoe je schrijft over je echtgenote. Fijne post!

Populaire berichten