Positieve gewoonten

is de 6e opdracht van de Happy Challenge.





Ik werd echt door deze opdracht tot nadenken gezet.

Heb ik positieve gewoonten? Ja is het antwoord


  1. Ik sta altijd voor iedereen klaar. Ik help graag anderen met het oplossen van problemen of het overnemen van dingen, die mijn vrouw bijvoorbeeld minder leuk vindt om te doen of mijn collega niet weet hoe iets gedaan moet worden.
  2. Ik probeer altijd positief te blijven denken. Het valt niet altijd mee, want door mijn autisme kan ik op een verkeerde manier naar iemand reageren of iets op een verkeerde manier doen en dan schiet ik in mijn stress-moment. Gelukkig gaat dat stress-moment snel over door de knop om te schakelen. Die omschakeling is vaak niet even leuk voor mijn omgeving. Ik probeer wel altijd mijn best te doen om van mijn stress-moment te leren.
  3. Daarmee maak ik een mooi bruggetje naar de volgende positieve gewoonte: vriendelijk en rustig zijn. Het valt voor mij door mijn autisme niet altijd even mee om vriendelijk en rustig te blijven in een stressvolle situatie.
Waar ik zeker nog een positieve gewoonte van wil gaan maken of wil gaan verbeteren:

  1. Loslaten van vaste gewoontes, die ik vanuit thuis meegekregen heb. Oftewel niet alleen maar "zwart-wit" denken.
  2. Meer bewegen, omdat ik eigenlijk niet meer sport.
  3. Meer rust in mijn hoofd maken door consequenter dingen op te gaan ruimen en weg te gooien. Ik merk dat het niet direct opruimen van dingen of papieren een stressmoment voor mijn kan zijn op het moment, dat er een flinke stapel dingen ligt om op te ruimen of weg te gooien.
 Het is een kort en krachtige opdracht, maar de opdracht is wel weer een Eye-opener voor mij om meer dingen op bepaalde dagen beter en anders te plannen, waardoor ik mijn lijstje positieve gewoonten kan gaan uitbreiden.

Reacties

Mirte zei…
Mooi dat je hier zo open over kunt zijn. Het is niet erg om 'anders' te zijn. Jij bent jij en dat is prima. Goed dat je nog zoveel wil leren en hier open voor staat.

Populaire berichten