Wel of geen donor zijn?

is de opdracht op de Facebookpagina "Change the World".


Het is wel even een binnenkomer, als je er mee geconfronteerd wordt met de vraag of je wel of geen donor bent en je wel of niet na je dood je je organen af wilt staan voor transplantatie..

Bron


Het kost je maar 2 minuten van je hele leven. Daarom heb ik een banner gemaakt op www.jaofnee.nl




Op https://www.donorregister.nl/uwregistratie/ kun je heel simpel nagaan of je als donor geregistreerd staat. Met je Digid-naam en wachtwoord log je in op https://www.donorregister.nl en je ziet gelijk of je als donor geregistreerd staat.

Ik ben mij heel bewust van mijn donorregistratieschap. Ik heb bewust ja gezegd, omdat ik vind, dat je met het afstaan van je organen je andere mensen, die op een wachtlijst staan voor een orgaan, kunt helpen.

Ik ben van mening, dat iedereen in Nederland vanaf 12 jaar als verplicht donor geregistreerd dient te staan, tenzij je er bezwaar hebt dat je verplicht donor bent (bijvoorbeeld op grond van je geloof of dat je organen niet geschikt zijn voor transplantatie). Deze verplichte donorregistratie kent men in België. In Nederland ben je niet verplicht donor te worden, maar vanaf je 12e mag je donor worden. Er zijn 4 mogelijkheden bij het Nederlandse donorregister:

  1. Ja, ik geef toestemming
  2. Nee, ik geef geen toestemming
  3. Mijn nabestaanden beslissen
  4. Een specifiek persoon beslist
Het voordeel van het verplicht als donor geregistreerd staan, is dat voor heel veel orgaanwachtlijsten andere mensen direct geholpen kunnen worden als er bijvoorbeeld iemand overleden is en als verplicht donor geregistreerd staat.

Bron
Als je niets geregeld hebt en je wordt in het ziekenhuis gevraagd of de overleden patiënt iets geregeld heeft voor transplantatie van zijn of haar organen, dan moet je binnen zeer korte tijd beslissen of ze de organen uit het lichaam mogen halen, terwijl je midden je eigen rouwproces zit.

Wil je meer weten over orgaandonatie? Ga dan naar de website van

Ben jij al donor? https://www.jaofnee.nl/


Reacties

Populaire berichten