Nooit meer Auschwitz

Vandaag is het 70 jaar geleden, kamp Auschwitz door het Rode Leger bevrijd.


Wereldwijd wordt hierbij stil gestaan.

Ikzelf ben ver na de Tweede Wereldoorlog, maar mijn ouders hebben allebei de Tweede Oorlog meegemaakt. Mijn vader was 16 toen de Tweede Wereldoorlog begon.

Vanavond was een uitzending van het NPO programma Andere Tijden gewijd aan Auschwitz. Veel Nederlandse kinderen van degenen, die het kamp Auschwitz overleefden, vertelden in deze uitzending, dan hun vader of moeder na de oorlog niets of weinig wilden vertellen over de verschrikkingen die zij mee maakten in Auschwitz.

Ikzelf weet, zover ik mij herinneren kan, dat er bij ons thuis niet of nauwelijks gesprekken plaats vonden over de Tweede Oorlog. Het enige wat er pas na het overlijden van mijn beide grootouders en mijn vader door mijn moeder verteld werd was hetgeen bij haar ouders aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in april 1945 gebeurd is toen een niet ontplofte granaat dwars door het huis geschoten was.

Nu ik bijna 31 jaar na het overijden van mijn eigen vader realiseer wat voor impact de Tweede Wereldoorlog, weet ik dat ik geen belangrijke dingen over hetgeen mijn vader in de Tweede Wereldoorlog meegemaakt heeft niet meer kan aan mijn eigen vader kan vragen.

Dat vind ik jammer, omdat ik belangrijk vind dat zulke dingen aan onze kinderen en kleinkinderen door verteld moeten worden en dat Auschwitz nooit meer een kamp wordt waar onschuldige mensen vermoord worden, omdat ze een bepaalde geloofsovertuiging hebben.
Het is goed, dat er nog steeds overlevenden van Auschwitz zijn, die aan ons vertellen wat er tussen 75 en 70 jaar geleden in Auschwitz plaats vond.
Het feit dat de Russische president Poetin vandaag niet aanwezig was bij de herdenking in Auschwitz, omdat volgens Russische media een divisie van Oekrainse soldaten Auschwitz bevrijd hebben, zegt iets over de arrogantie en minachting van de Russische president Poetin.
Ons land stuurde vandaag meest zware delegatie naar de herdenking: Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima.
Het is goed dat elk jaar de bevrijding van Auschwitz nog steeds herdacht wordt, omdat het nooit meer mag gebeuren.

Reacties

Populaire berichten