Zo maak je lange termijn doelen

is deel 6 van de opdrachtenserie Spijt voor Altijd

Bron
Wat zijn je lange termijn doelen van 2015?

Marieke van Woesik stelt haar doelen onder andere vast met een veel gebruikte methode: SMART

SMART staat voor:
  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden
Ik heb voor 2015 een aantal doelen voor mijzelf gesteld. Sommige doelen zijn minder meetbaar, maar wel realistisch door aan die doelen in tijdsblokken te werken.

Mijn gezin blijft het belangrijkste in 2015. Daar heb ik geen SMART voor nodig. Waar ik wel SMART dagelijks voor nodig is mijn autisme:

Specifiek: Ik wil dagelijks er mee bereiken, dat ik rekening hou mee dat ik mijn plussen en minnen ken als gevolg van mijn autisme
Meetbaar: Autisme hoef je niet aan de buitenkant te zien, maar door testen weet je welke vorm van autisme hebt.
Acceptabel: Voor mijn gezin was het en is het dagelijks zo goed mogelijk omgaan met twee gezinsleden, die een vorm hebben van autisme.
Realistisch: Door heel gericht te plannen neem ik niet te veel hooi op mijn vork. Natuurlijk kan het voorkomen, dat het in 1 keer heel druk is, waardoor ik heel soms even het overzicht kwijt ben. Door op dat moment heel gericht te werk te gaan, krijg ik het overzicht weer terug.
Tijdsgebonden: Autisme heb je of heb je niet. Bij de één wordt de diagnose al heel vroeg op jonge leeftijd vastgesteld, terwijl bij de andere pas op latere volwassen leeftijd vastgesteld (zoals bij mij pas in 2010). Door er open over te zijn, leer ik elke dag weer op welke wijze en hoe ik met mijn autisme omga. De ene keer gaat beter dan de andere keer, maar ik wil wel leren van de fouten, die ik maak of leren van hetgeen ik misschien verkeerd zeg of anders zeg waardoor het verkeerd overkomt.

Een goed artikel over volwassenen met autisme te vinden op:

http://www.gezondheidsplein.nl

Voor mijn werk heb ik ook een SMART, omdat ik dit jaar belangrijke examens moet doen en de examens gehaald moet hebben voor 1 januari 2016. Als ik dat niet doe, heb ik na 1 januari 2016 een groot probleem met het adviseren van verzekeringen. Dus plan ik heel bewust heel veel tijd om mij per examen te concentreren en ik voor 1 oktober 2015 alle belangrijke examens in 1 keer gehaald wil hebben. Op deze manier heb ik op 3 februari 2015 het eerste belangrijke examen in 1 keer gehaald met het cijfer 8. Nu de rest nog!

Reacties

Populaire berichten