Mijn moeder en ik deel twee


In dit artikel wil ik verder over mijn moeder vertellen, die altijd voor mij klaar stond.

Het vervolg

In het artikel over Mijn moeder en ik vertelde ik dat ze in het ziekenhuis met een virale hersenvliesontsteking opgenomen is.
Vanmorgen had mijn broer het patiëntengesprek over mijn moeder. Het was geen goed nieuws wat er verteld werd. Het komt er op neer, dat de hersenvliesontsteking de linkerhelft van de hersenen flink beschadigd heeft. Ze kan nog steeds niet praten en waarschijnlijk ook nog niet begrijpen wat je aan haar vertelt. De artsen gaan nu haar aanmelden voor het revalidatiecentrum en aansluitend een verpleegtehuis. 

Mijn moeder en ik

Mijn moeder heeft altijd voor mij klaar gestaan. Ze was er altijd toen ik thuis kwam uit school. Toen mijn vader plotseling overleed, stond ze er alleen voor, maar ze bleef altijd voor mijn jongere broer en ik klaar staan.

Na de middelbare school en militaire dienst en periode van 1 jaar werkloos zijn, kreeg ik een baan in het midden van het land. Omdat ik aan mijn toenmalige werkgever beloofd had om zo snel mogelijk te gaan verhuizen, ging mijn moeder voor mij bellen om aan een geschikte woonruimte te komen.
Bij de eerste beste makelaar, die door haar gebeld werd, was het raak. De dag erna ging ze voor mij de woonruimte (een appartement) bekijken en vertelde 's-avonds enthousiast erover. Twee dagen later ging ik er zelf naar naar toe. Aan het einde van de ochtend had ik het appartement gekocht. Ze regelde vervolgens alles voor mij. Toen éénmaal alles rond was, werd het appartement door een aannemer opgeknapt. Elke werkdag, dat de aannemer aan het werk was, was mijn moeder aanwezig. Nadat het appartement helemaal opgeknapt was, kon ik er gaan wonen. 
Toen mijn jongere broer ging samen wonen, stond ze ook voor hem klaar, ook toen hij samen met zijn vriendin een wereldreis gingen maken. 
Toen ik zelfstandig woonde, belden we elkaar regelmatig of kwam mijn moeder naar mij toe of ik ging naar haar toe. Nadat ik mijn moeder verteld had, dat ik iemand ergens in Brabant leerde kennen en daar ging wonen, bleef ze altijd voor mij klaar staan. Zelfs kwam ze ook op de verjaardagen van de kinderen van mijn vrouw. En als ze dan niet kon, stuurde ze een verjaardagskaart.
Op mijn laatste verjaardag was er ogenschijnlijk niets aan de hand. Dat was op 5 mei 2012. Ze kwam binnen, ging zitten, genoot van de lekkere taart en de koffie en zat de hele middag op de praatstoel, zoals ze altijd doet, als ze op visite is of thuis visite krijgt
Er was bijna geen speld tussen, zei mijn schoonmoeder een dag later tegen mijn vrouw. Zo is mijn moeder. Ze staat voor iedereen klaar en geeft iedereen haar mening. Wat iedereen er mee doet, dat is aan de persoon in kwestie. 
Tot 8 mei 2012........

Klaar staan

Nu ze zelf ernstig ziek is, wil ik samen met mijn broer voor haar klaar staan, omdat ze altijd voor ons klaar heeft gestaan. We gaan het beste er voor mijn moeder voor maken en zullen zo veel mogelijk haar steunen en helpen tot dat ze niet meer onder ons is.

Reacties

Populaire berichten