Crea Bea met ....

Vanmorgen werd ik geïnspireerd door een weblogbericht op www.voorpositiviteit.nl.

Het bericht gaat over creatief denken, waardoor je je geest verruimt. Het is bij mij wederom een binnenkomer, omdat ik door dit artikel heel bewust uit mijn veilige denkomgeving gehaald ben om er over te schrijven.



Het creatief denken (vaker ja zeggen tegen onbekende dingen) staat haaks op mijn doel om vaker "Nee" te zeggen, omdat met het creatief denken je ook vaak onbekende gebieden gaat verkennen. Als ik aan iets nieuws denk te beginnen, dan zie ik nu nog te vaak "beren op de weg". 


Die beren kunnen bestaan uit 

  1. het niet durven zetten van de stappen; 
  2. het bij mij ontbreken van zelfvertrouwen; 
  3. het zorgen maken over hoe ik dingen in één keer goed kan doen; 
  4. het niet overzichtelijk maken van de dingen, waarmee ik mee bezig ben.
Bij mijn creatief denken is mijn vertrouwen erin heel belangrijk. Alleen wil ik wel dingen doen, maar de lef of de durf is er dan even niet. Een andere manier van benadering geeft mij dan de doorslag om er wel mee aan de slag te gaan.

Als ik bijvoorbeeld denk aan het verder opknappen van de zolder, wil ik het opknappen ervan eigenlijk op papier zetten. Daarmee weet ik hoe de opgeknapte zolder er dan ongeveer uit komt te zien.



Voor mijn autisme wil ik bijvoorbeeld met de nieuwe behandelaar dingen op papier zetten, waarmee ik met nieuwe handvatten weer stappen durf te zetten. Daarmee hoop ik dat er meer geestelijke rust in mijn hoofd ontstaan zal.

Op http://www.spiritum.nl las ik de volgende zin: "Soms maken de omwegen het een stuk aangenamer je uiteindelijke doel te bereiken."



Die omweg wordt voor mij dus wel misschien toch dat creatief denken in gang te zetten, waarmee ik uiteindelijk mijn doel bereiken kan. Het getuigt voor mij  het durven tonen van lef. Het enige wat bij mij nu nog ontbreekt is het zetten van die stap om lef te tonen. Zoals mijn vrouw vaak tegen mij zegt: "Je bent nooit oud te leren". 

Reacties

Populaire berichten