3 januari 2012


Houdt angst je tegen om helemaal jezelf te zijn en je volledig uit te drukken?

Stap in de schoenen van de "jij" die jouw dromen al heeft geleefd, en beantwoord deze vragen.
Is de onzekerheid die je voelt het waard om je dromen geen waarheid te laten worden? of de liefde die je nooit waagde? of het plezier wat je nooit voelt?
Ik weet sinds 3 jaar, dat ik een licht vorm van autisme heb. Bij mij is door een psycholoog in 2009 de diagnose PDD NOS vastgesteld. Doordat ik dat nog steeds een plek aan het geven ben, kom ik er langzaam achter hoe ik in mijn jeugd en de afgelopen jaren gereageerd heb.  Ik weet niet of angst het goede woord is, maar ik weet wel, dat ik in mijn jeugd heel verlegen was en daardoor bang of angstig was om voor mijzelf op te komen.

Durven

Toen ik dertien jaar oud was, overleed mijn vader aan een acute hartstilstand. Na het overlijden van mijn vader werd aan mij niet gevraagd of ik behoefte had om er over te praten in een jongerengroep. Omdat ik zelf ook verlegen was, durfde ik dat ook niet te vragen.

Onzekerheid

Onzekerheid heb ik altijd nog wel in mij, maar dat zal iedereen wel hebben, denk ik. Wel is het zo, dat ik in mijzelf de afgelopen jaren meer zelfvertrouwen en minder angst en onzekerheid gekregen heb, omdat mensen in mijn omgeving tegen mij zeiden, dat ik meer in mijzelf moest gaan geloven.
Er zullen blunders in de afgelopen 10 jaar geweest zijn, die ik begaan heb. Dat is allemaal verleden. Ik kijk liever naar de toekomst, waarvan ik hoop, dat ik nog minder onzeker en angstig geworden ben. Datzelfde geldt ook voor dromen, die dan hopelijk uitkomen, die ik nu heb.

Toekomst

Wat wil ik in de toekomst zien en laten gebeuren?
Ik wil in de toekomst zien, dat ikzelf geestelijk een stuk rijker geworden ben op het gebied van hoe ik omga met mijn autisme. Dat betekent voor mij, dat ik aan mijzelf werk, zodat er meer geestelijk en lichamelijk meer rust komt. Verder hoop ik, dat het ook meer rust in het gezin gaat geven, waartoe ik behoor.
Daarom ga ik binnenkort een cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme volgen.

Reacties

Populaire berichten